Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajakäytöstä poistuvien isojen litiumakkujen keräystä kokeillaan pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaalla

Esimerkiksi sähköisissä liikkumavälineissä kuten sähköpyörissä ja tasapainoskoottereissa käytettyjen isojen litiumakkujen keräystä pilotoidaan kuudessa eri pisteessä. Yli puolikiloiset litiumakut ovat yleistyneet nopeasti parin viime vuoden aikana, mutta niille ei ole olemassa valtakunnallista keräysjärjestelmää. Tällaisten akkujen keräystä kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa Helsingissä, Vantaalla, Tampereella, Ylöjärvellä ja Nokialla yhteensä kuudessa pisteessä.

– Kuluttajilta kerättävien akkujen laadusta tarvitaan nyt kokemuksia. Vioittuneisiin akkuihin liittyviä riskejä voidaan hallita asianmukaisella käsittelyketjulla, kertoo pilotin projektipäällikkö Tuomas Räsänen Elker Oy:stä.

Sähköisten liikkumavälineiden yleistymisen myötä markkinoille toimitettiin 80–100tonnia litiumakkuja vuonna 2016. Akkujen painot pienissä sähkökäyttöisissä liikkumisvälineissä vaihtelevat yleisesti 0,5–4 kilon välillä. Isot litiumakut yleistyvät nopeasti myös muissa kuluttajatuotteissa kuten työkaluissa ja aurinkokennojärjestelmissä.

Akuissa on aina varausta jäljellä

Isoja litiumakkuja voi toistaiseksi palauttaa vain pilotin keräyspisteisiin, joissa henkilökunnalta löytyy tarvittava asiantuntemus isojen litiumakkujen käsittelyyn. Niitä ei tule palauttaa pienakuille tarkoitettuihin kauppojen keräyspisteisiin tai autojen lyijyakkujen keräyspisteisiin. Litiumakun tunnistaa LI-merkinnästä valmistajan tarrassa. Loppuun käytetyissä akuissa on aina jäljellä jonkin verran varausta, ja siksi niiden virtanavat tulee teipata mahdollisen oikosulun ehkäisemiseksi. Näin navat eivät pääse kosketuksiin muiden metallisten esineiden tai kosteuden kanssa, eikä jäljellä oleva varaus tahattomasti purkaudu. Akut tulee suojata myös auringonpaisteelta ja kolhuilta. Akun vahingoittumisen ehkäisemiseksi sitä ei tule irrottaa laitteesta väkisin. Jos akkua ei saa helposti irti laitteesta, voi laitteen palauttaa pilottikeräyspisteelle myös kokonaisena. Pilottikeräyspisteiden henkilökunta avustaa akkujen tunnistamisessa ja käsittelyssä.

Tavoitteena koota kokemuksia

Keräystä pilotoidaan loka–marraskuuhun saakka, ja vuoden lopussa kootaan pilotin tulokset. Projektin tavoite on kerätä ja koota käytännön kokemuksia isojen litiumakkujen keräämisestä ja käsittelystä sekä yhdessä keräyspisteiden henkilöstön kanssa oppia tunnistamaan erilaisia akkutyyppejä ja arvioimaan palautuvan akun kuntoa ja mahdollisia turvallisuusriskejä vaaratilanteiden ennaltaehkäisemiseksi.

Pilottiprojektin toteuttavat sähkö- ja elektroniikkalaitteiden, akkujen ja autojen tuottajayhteisöt yhteistyössä Sähköturvallisuuden Edistämiskeskus ry STEK:in kanssa.

PILOTTIKERÄYSPISTEET:

Pääkaupunkiseutu

  • HSY Vaarallisen jätteen varasto, Kivikonlaita 5, 00940 Helsinki
  • Tramel Oy Vantaa, Virkatie 12, 01510 Vantaa
  • BAIKS Tammisto, Valimotie 29, 01510 Vantaa

Pirkanmaan seutu

  • Akkumestari AkroPower Oy Ylöjärvi, Elopellontie 1, 33470 Ylöjärvi
  • Tramel Oy Nokia, Rounionkatu 81, 37150 Nokia
  • BAIKS Tampere, Enqvistinkatu 7, 33400 Tampere

PILOTTIPROJEKTIN OSAPUOLET:

  • Akkukierrätys Pb Oy (lyijyakkuihin erikoistunut tuottajayhteisö)
  • ERP Services Finland Oy, ERP Finland ry:n (sähkö- ja elektroniikkalaitteidensekä kannettavien paristojen ja akkujen tuottajayhteisö) puolesta
  • Recser Oy (kannettavien paristojen ja akkujen tuottajayhteisö)
  • SELT ry (sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tuottajayhteisö)
  • SER-tuottajayhteisö ry SERTY (sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tuottajayhteisö)
  • Suomen Autokierrätys Oy (henkilö-, paketti- ja matkailuautojen
    tuottajayhteisö)

YHTEISTYÖSSÄ:

  • Sähköturvallisuuden Edistämiskeskus ry STEK

YHTEYSTIEDOT:

Tuomas Räsänen, akkukeräyspilotin projektipäällikkö, Elker Oy.
Sähköposti: tuomas.rasanen@elker.fi
Puhelinnumero: 010 249 1702

Lisätietoja ja ajantasaiset ohjeet löytyvät www.akkutieto.fi -sivustolta.